Zo bewaak jij je grenzen!

Grenzen bewaken is iets wat niet altijd even gemakkelijk is. Want wat zijn jouw grenzen precies? Wat kan je op een goede dag én wat kan je op een slechte dag? Dat is een persoonlijke maar ook lastige kwestie. We geven je tips om je grenzen te bewaken.

  • Maak de balans op
    Wat geeft je energie? Wat kost je energie? En misschien nog wel het belangrijkst: waar wil jij je energie aan besteden? Soms is het heel verhelderend om je prioriteiten op een rijtje te zetten. Natuurlijk zijn er een hoop dingen die moeten. Maar ook genoeg dingen die je niet hoeft te doen.
  • Het is niet erg om een keer over je grenzen te gaan.
    Je grenzen leer je kennen door er juist eens overheen te gaan. Hierdoor weet je in het vervolg namelijk dat het misschien niet zo’n goed idee was of dat je het misschien juist wel kan. Je kan soms meer dan dat je denkt. Zorg er wel voor dat je bewust kiest om over je grens te gaan en omdat je het zelf wilt. Niet omdat een ander dit van je verlangt.
  • De ergotherapeut kan met je meedenken!
    Kom je er zelf niet uit? Ga dan eens langs de ergotherapeut. Deze kan samen met jou o.a. je dagindeling doornemen en je tips geven.
  • Nee is ook een antwoord 
    Je hebt last van FOMO(Fear Of Missing Out) ofwel de angst om iets te missen. Je wil niks mislopen en overal bijzijn. Terwijl je eigenlijk heel goed weet dat het lichamelijk op dat moment teveel is, het kost je teveel energie. Nee zeggen is dan ook best lastig onder sociale druk. Maar je kan het wel leren! Hoe? Dat lees je in deze blog.