Meteen naar de inhoud

Trager denken: tips en informatie

In het dagelijks leven gebruiken we de hele tijd informatie. Waar we lopen, wat we horen en zien: je hersenen gebruiken die informatie zodat je begrijpt waar je bent, wat er gebeurt en wat je moet doen. Wanneer je last hebt van hersenletsel kan informatieverwerking een probleem worden. Je reageert wat trager waardoor dagelijkse dingen zoals koken of boodschappen doen een probleem wordt. Ook werken of studeren kan lastig zijn. Als je problemen hebt met trager denken dan merk je dat vooral aan je reactietijd. Je reageert later op iets wat je hoort of ziet dan je gewend bent, of dan mensen van je gewend zijn. Je geeft in een gesprek bijvoorbeeld later antwoord op de vraag.Het betekent overigens niet dat mensen die informatie langzamer gebruiken dommer zijn. Ze hebben alleen meer tijd nodig.

Problemen die je kunt hebben zijn o.a:

  • je hebt moeite om iets te volgen, je wordt sneller moe in drukke situaties
  • je kunt niet meer dan één ding tegelijk doen, bijvoorbeeld lopen en tegelijkertijd praten
  • informatie is je al snel teveel, je hebt meer tijd nodig om beslissingen te nemen,
  • je begrijpt iets niet meer zo snel, het verschil tussen hoofdzaken en bijzaken is moeilijk
  • je hebt moeite te denken als er tegelijkertijd achtergrond geluiden zijn

Tips:

  • Neem je tijd. Je hebt gewoon meer tijd nodig: gebruik die tijd ook. Voldoende tijd zorgt ervoor dat je iets ook echt kunt afwerken. Dat geeft een goed gevoel.
  • Realiseer je dat je misschien wat meer tijd nodig hebt om dingen te doen. Plan daarom wat extra tijd in voor je activiteiten.
  • Neem op tijd pauze. Het verwerken van informatie kost je extra veel energie. Het is goed om tussendoor rust te nemen.
  • Geef je grenzen aan. Vertel anderen wanneer een gesprek te snel gaat.
  • Werk één voor één. Teveel informatie en opdrachten zorgt voor verwarring en stress. Ze maken de problemen groter.

bron: hersenstichting

Skip to content