Meteen naar de inhoud

Tips bij slaapstoornissen: zo verbeter je je slaapkwaliteit

Het is belangrijk om je arts te raadplegen wanneer je langdurig last hebt van slaapproblemen. Die onderzoekt de oorzaak en zorgt voor een behandeling die daarbij past. Gelukkig kun je ook heel veel zelf doen om je slaapkwaliteit te verbeteren.

Algemene tips om je slaapkwaliteit te verbeteren:

  • Ga elke dag op dezelfde tijd naar bed en sta elke dag op dezelfde tijd weer op.
  • Blijf fit en beweeg regelmatig: sport overdag, niet ’s avonds vlak voor je gaat slapen.
  • Ontspan voordat je gaat slapen en vermijd schermtijd. Kies in plaats van je telefoon ervoor om bijvoorbeeld te lezen, muziek luisteren, mediteren.
  • Drink niets met cafeïne na 15:00 uur. Deze stof zorgt ervoor dat je hersenen, hartslag en ademhaling allemaal wat sneller werken. Daardoor kom je moeilijker in slaap.
  • Drink geen alcohol voordat je gaat slapen, je slaapt hierdoor onrustig en minder diep.
  • Eet niet te veel voordat je gaat slapen, dit kan voor maagproblemen zorgen.
  • Zorg voor een koele, stille slaapkamer.
  • Doe overdag korte dutjes (maximaal een halfuur) wanneer je extra rust nodig hebt.
Skip to content