Ga naar de inhoud

Leren met een functiebeperking

    Misschien had je er nog nooit van gehoord maar deze regeling is misschien nog wel heel handig als je studeert en last hebt van een chronische ziekte en/of beperking. De functiebeperking! De laatste paar jaren zijn er steeds meer ontwikkelingen op onderwijsinstellingen om ervoor te zorgen dat je ook met een beperking of handicap toch kunt leren. Jouw onderwijsinstelling kan met je meedenken in bijvoorbeeld aanpassingen van het rooster, tentamen tijd verlenging of flexibele toepassing van inlever termijnen voor werkstukken en papers. Daarvoor is het handig én belangrijk om een functiebeperking te regelen.

    Wat is een functiebeperking precies?

    Een functiebeperking is een ander woord voor het hebben van een aandoening, beperking of handicap. Deze term wordt veelal gebruikt bij studenten die beperkt worden door een aandoening. Vrijwel alle vormen van ziekte, aandoening, beperking of handicap vallen onder de term functiebeperking, denk aan:

    • Visuele beperking
    • Auditieve beperking
    • Motorische beperking
    • Chronische ziekte (zoals ziekte van Crohn, reuma, MS, diabetes)
    • Alle vormen van autisme
    • Geheugen en concentratie problemen
    • Epilepsie
    • Psychische aandoeningen (zoals depressie, angststoornis)
    • Dyslexie, dyscalculie
    • Chronische RSI
    • Migraine

    Iedere aandoening, handicap of beperking die jouw functioneren kan belemmeren valt onder de term functiebeperking.

    Waarom zou je dit kenbaar maken?

    Vrijwel altijd is er sprake van oplossingen. Maar daarvoor is het wel noodzakelijk dat je als student kenbaar maakt dat je extra ondersteuning nodig hebt. En dat houdt dus in dat je je op tijd, liefst al vóórdat je met je opleiding begint, dit moet melden. Op alle instellingen zijn medewerkers aangesteld, meestal de studentendecaan, die je hierbij kunnen helpen. Zij staan studenten met een functiebeperking graag te woord en denken met je mee.

    Handige links:

    Ga naar de inhoud