Wanneer je een vlucht boekt, kun je van tevoren aangeven wat voor hulp je nodig hebt. Zo kun je op het vliegveld assistentie krijgen. De assistent kan je helpen vanaf het moment dat je aankomt op het vliegveld. Je kunt bijvoorbeeld hulp krijgen bij het inchecken, of bij het aan boord gaan van het vliegtuig.
Wanneer je assistentie nodig hebt, is het belangrijk dat je dit tijdig laat weten. Maak bij het boeken van je vlucht jouw wensen kenbaar aan de reisagent of aan de luchtvaartmaatschappij. De aanvraag dient uiterlijk tot 48 uur voor vertrek (of aankomst) te gebeuren. Je dient 3 uur voor vertrek van de betreffende vlucht aanwezig te zijn op de luchthaven. Hieronder lees je precies hoe je dit regelt en wat je moet doorgeven.
Wat moet je doorgeven bij een Assistentie aanvraag
Vermeld (indien mogelijk) bij je aanvraag:
- Hoe ze je het beste kunnen assisteren;
- Of je kunt lopen en hoe ver;
- Of je trappen kunt lopen;
- Of we je in een andere rolstoel kunnen begeleiden;
- Welke mobiliteitshulpmiddelen en/of medische bagage je meeneemt;
- De gegevens van je eventuele ‘formele begeleider’.
Je aanvraag voor assistentie dient uiterlijk 48 uur voor vertrek binnen te zijn. Komt je aanvraag later binnen, dan doet de luchtvaart zijn uiterste best je alsnog te assisteren. Hou dan wel rekening met een langere wachttijd. Tip: neem altijd een bewijs van je aanvraag mee in je handbagage.
Wat is een formele begeleider?
Het kan zijn dat je luchtvaartmaatschappij je verplicht met een formele begeleider te reizen. Dit geldt waarschijnlijk als je:
- medische handelingen niet zelfstandig kunt uitvoeren en/of
- niet zelfstandig de veiligheidsvoorschriften aan boord kunt volgen en/of uitvoeren.
Vraag naar de voorwaarden aan je luchtvaartmaatschappij of reisbureau. Daar kun je ook je formele begeleider aanmelden. Ook als je niet zelfstandig het toilet kunt gebruiken is het verstandig een begeleider mee te nemen. Onze passenger assistants brengen je wel naar een toilet, maar gaan niet mee naar binnen.
De codes op je assistentieaanvraag, wat betekenen ze?
Iemand met een visuele beperking heeft andere begeleiding nodig dan een reiziger in een rolstoel. Om reizigers met een beperking zo goed mogelijk te helpen, worden er verschillende codes gebruikt voor de verschillende soorten assistentie. Om zo goed mogelijk geholpen te worden, kun je bij de assistentieaanvraag alvast de juiste code doorgeven die bij jouw situatie hoort.
- WCHR: staat voor het Engelse woord: wheelchair ramp. Dit betekent dat de passagier wel de trap zelf kan gebruiken en van de deur naar de stoel kan lopen maar in de luchthaven wel een rolstoel nodig heeft.
- WCHS: staat voor het Engelse woord: wheelchair stair. Dit betekent dat de passagier niet zelf de trap kan gebruiken en ook een rolstoel nodig heeft op de luchthaven, maar wel van de deur naar de stoel kan lopen.
- WCHC: staat voor het Engelse woord: wheel chair completely. Dit betekent dat de passagier volledig afhankelijk is van zijn of haar rolstoel.
- DEAF: betekent dat de passagier doof is.
- BLIND of BLND: betekent dat de passagier blind is.
- Deaf/Blind: betekent dat de passager doofblind is.
- DPNA: staat voor de Engelse betekenis: disabled person needing assistance. Oftewel: een gehandicapt persoon die assistentie nodig heeft. Dit betekent dat de passagier een geestelijke beperking heeft en daarom assistentie nodig heeft.
Meer informatie over dit onderwerp (met praktische tips)
- Website Europese Unie: Rechten van reizigers met beperkte mobiliteit
- Website Schiphol: (Extra) Assistentie
- Website Eindhoven Airport: Hulp voor mindervaliden
- Website Rotterdam The Hague Airport: Mindervaliden
- Website Maastricht Aachen Airport: Beperkte mobiliteit
- Website Groningen Airport Eelde: Mindervaliden