Hoe leer je beter je dag indelen?

De vermoeidheid die bij MS komt kijken is soms slopend. Want hoe kan je wanneer je zó moe opstaat nog alles doen wat je moet doen? En hoe zorg je ervoor dat je niet alleen het noodzakelijke doet maar ook dingen doet die je graag wilt doen. Want hoewel het leven uit heel wat verplichtingen bestaat is het ook goed om je ontspanning te vinden.

Maak de balans op
Wat voor activiteiten doe je zoal? Schrijf eens al je verplichte taken op zoals werk, studie, huishouden op. Maar ook je hobby’s of afspraken met vrienden. Gedaan? Check. Ga nu eens kijken naar wat het je brengt, dit schrijf je op in het volgende rijtje. Kost iets veel energie of juist weinig. Wees eerlijk in je antwoorden, veel energie hoeft namelijk niet meteen negatief te zijn. Heb je ook dit afgerond? Dan maken we de laatste lijst. Beantwoord nu de vraag: is het je waard?
Lastig hé? Soms kost iets heel veel energie maar wil je dit toch graag blijven ondernemen. Dat is helemaal niet erg. Wel is het verstandig om dan de rest van de dag en misschien zelfs de daaropvolgende dan even een stapje terug te doen in andere activiteiten. Door inzicht te hebben in wat je blij maakt, wat je energie geeft (en kost) leer je sneller op situaties in te spelen. Een avondje naar de kroeg met vrienden? Leuk! Maar dan moet ik morgen even iets rustiger aan doen. Niet erg, als je het weet kan je hierop inspelen.

Plan niet alleen de noodzakelijke dingen in maar ook de leuke dingen!
Iets wat je al snel vergeet wanneer je aan het plannen gaat is dat je ook tijd moet vrijmaken voor rust én iets leuks. Alleen maar 24/7 verplichtingen die vooral energie kosten is voor niemand goed. Je lichaam heeft ook tijd nodig voor rust en ontspanning. Probeer dus naast je vaste taken, je verplichtingen en werk of studie een balans te vinden in de leuke dingen. Die mogen er net zo goed zijn. Voel je daar dan ook niet schuldig over.

De ergotherapeut kan met je meedenken
Vind je het zelf lastig om objectief en eerlijk naar je dagindeling te kijken? Ga dan eens met een ergotherapeut aan de slag. Deze is gespecialiseerd in dit soort zaken en kan je praktische tips en handvatten geven.