Hoe ga je om met brainfog?

Brainfog, een term die je misschien wel kent als hersenmist. Hersenmist is geen medische aandoening. Het is een term die wordt gebruikt voor bepaalde symptomen die je denkvermogen kunnen beïnvloeden. Je kunt je verward voelen, het moeilijk vinden om je te concentreren of je gedachten onder woorden te brengen. Dat kan niet alleen erg lastig zijn, het kan je ook onzeker maken. Hoe ga je ermee om en wat kan je doen om het voor jezelf gemakkelijker te maken?

Voldoende rust
Hoe erger je vermoeidheid is, hoe erger de brainfog. Herkenbaar? Zorg voor een goede balans tussen activiteiten, neem op tijd je rust en af en toe een momentje voor jezelf. Door te ontprikkelen krijgt je hoofd weer ruimte om andere prikkels waar te nemen. Je brainfog verdwijnt er misschien niet volledig mee maar je zult merken dat wanneer je voldoende rust neemt je ook beter kunt omgaan met je klachten. Lees bijvoorbeeld eens de lepeltheorie als je moeite hebt met je energie verdelen.

Gezonde voeding
Ook zo’n vanzelfsprekende tip maar wel een belangrijke. Voeding is de motor van je lichaam, zorg dus dat je ook hierin een goede balans hebt. Eet voldoende groenten en fruit voor de vitamines en mineralen, kijk naar de voedingsmiddelen waar je energie van krijgt en leer de voedingsmiddelen kennen waar je juist minder goed tegen kan. Zo leer je een eigen patroon ontwikkelen die voor jouw werkt.

Ontspanning
Zorg voor voldoende ontspanning. Doe dingen die je leuk vindt en waar je energie van krijgt. Natuurlijk kosten leuke dingen ook energie. Maar je kan er later op een fijne manier op terug kijken. Ontspanning geeft je rust.

Train je brein
Je denkt nu misschien what the hell? Waarom zou ik mijn brein nog meer gaan belasten? Maar nieuwe dingen leren werkt écht om je brein te ontwikkelen en te trainen. En dat is belangrijk, niet alleen lichamelijk wil je in conditie blijven, ook je brein moet je blijven stimuleren. Maak puzzels, doe cognitietraining of leer een nieuwe hobby.