Ga naar de inhoud

Ashley: Hoe studeer je met MS? Studeren kun je opnieuw leren!

    Hoe studeer je met MS? Studeren kun je opnieuw leren!

     ‘’Oh mijn hemel’’ waren de gedachtes die ik had toen ik hoorde dat ik was aangenomen aan de verpleegkundig specialist opleiding. Een Master van 2 jaar. Een droom wat uitkwam. Ik had altijd als doel om later in mijn leven pas deze stap te maken naar meer regelmaat, meer structuur. Echter diende door het ziek zijn deze stap eerder aan.

    Als ik dit ga doen, dan wil ik er ook alles aan gedaan hebben. Echter zat en zit soms nog de MS duivel op mijn schouder die zegt. Kan je dit wel met meer dan 45 plekken in je kop. Vroeger studeerde ik altijd met samenvattingen. Ik vatte alle stof samen en leerde dan. Tot nu toe heeft mij dat altijd ver gebracht. Nooit een onvoldoende opgeleverd en altijd een voldoende. Bij deze master dacht ik wel:’’ Hier kan ik niet aan gaan komen om alles samen te gaan vatten’’. Deze voorbereiding is namelijk zo veel, dikke artsen boeken. Ik moest een andere manier gaan vinden om efficiënter te leren en dat het minder tijd kost. Graag neem ik je mee in mijn manier, wat ik uitvond en wat werkte om met een kop vol plekken te gaan studeren. 

    ‘’Ik maak sociale afspraken onder voorbehoud’’

    Ik wilde ook vooral dat ik niet nog 2 jaar zou moeten strijden. Geloof me, ik heb voor hetere vuren gestaan. Zoals afstuderen en een scriptie schrijven, terwijl je geen zin of überhaupt een woord op papier krijgt. Tegelijkertijd aan het crowndfunden voor een stamceltransplantatie naar Moskou en twee keer een traject eicel invriezen tussendoor. 

    Ik kwam op de website via een reclame op confetticampus. Een website die volstaat met handige tips. Via hun blogs op hun website kwam ik op ideeën. Als ik nou een schrift aanschaf met gekleurde tabbladen, daarbij in dezelfde kleuren flashcards, koppel je onbewust die vakken aan kleuren. Zo heb ik farmacologie roze genoemd, en klinisch redeneren een rode kleur. Ik had het wel eens voorbij zien komen op sociale media. Mensen die leren met flashcards. Toen ik mij via de confetti campus website ging verdiepen in die theorie, bleek dat de theorie te zijn die ik zocht. Je leert namelijk alleen wat je niet weet. Voorheen herhaalde ik samenvatting na samenvatting. Daarbij leerde ik ook materie dat ik allang wist, totaal niet efficiënt. Nu wil ik efficiënt met mijn hersenen omgaan en alleen leren wat ik niet weet, ook omdat ik niet altijd de volle energie heb.

    Flash cards zijn niets meer dan kaartjes met een gekleurde omlijning waarop je aan de ene kant de vraag schrijft en aan de andere kant het antwoord. Het valt binnen het Leitner Systeem. Het Leitner systeem bestaat uit drie boxen. Box 1 kaartjes die je elke dag leert. Box 2 kaartjes die je om de 3 dagen leert en box 3 kaartjes die je om de 5 dagen leer. Je begint met leren als je alle kaartjes geschreven hebt. Tip, schrijf deze kaartjes al tijdens de lesstof. Als je dit aan het eind van je blok of semester moet doen ben je weken tijd kwijt. Als je tijdens de voorbereiding of na de les de vragen en kaartjes schrijft over de belangrijkste stof kan je die kaartjes alvast herhalen in de trein naar school toe. Zo leer je onbewust al wat. Je begint met leren van de kaartjes in box 1. Heb je het antwoordt goed, gaat het kaartje naar box 2. Heb je het kaartje fout gaat hij terug en achterin in box 1. Kaartjes uit box 1 leer je elke dag en herhaal je elke dag. Om de 3 dagen komt daar box 2 bij en om de 5 dagen box 3. Je gaat merken dat je alleen leert wat je niet meer weet en dat box 1 steeds leger wordt. Heb je nou een kaartje fout in box 2 en box 3 gaat hij terug in box 1 of box 2.

    Ik begon een maand voor de toets met het herhalen van deze kaartjes. Op het eind was het slechts een kwestie van alleen nog box 5 herhalen en als ze uit box 3 waren kon je de kaartjes wegleggen. Je wist het antwoord dan. Tijdens de les schreef ik hoofdlijnen en belangrijke dingen op. Typen van de stof heeft aangetoond dat je daarvan niks opslaat tijdens de les, dus beter is om te schrijven. Door te schrijven in eigen woorden, maak je nieuwe verbindingen in je hoofd, waardoor je het beter opslaat.

    Cornell Note Taking system

    Dit systeem gebruik ik als voorbereiding van de les. Je schrijft tijdens de les korte steekwoorden en of zinnen op die belangrijk zijn om te onthouden.  Met een post it op de bladzijde schrijf ik mijn vragen op voor die les. Onderaan schrijf je een samenvatting in 3 regels waar de les over ging. Zo dwing je jezelf om goed en concreet samen te vatten. Je vat 1 les zo op 1 bladzijde samen. Heel handig om terug te bladeren hoe zat het ook alweer? 

    Agenda en plannen:

    Ook ik weet dat je met beperkte energielevels te maken hebt. Ik kan ook echt niet na mijn werk nog doorleren of studeren tot 22:00/23:00 uur. Daarom maak ik goede afspraken met mezelf. Avonds op doordeweekse dagen doe ik dingen voor mijn studie die niet veel energie kosten. Zoals dingen opzoeken of dingen typen voor een opdracht of kaartjes schrijven. Dit zijn taken die kosten niet veel energie en kan je gemakkelijk doen. Ik doe dit tot uiterlijk 19:00/ 20:00 uur, daarna pak ik mijn rust. Ik geloofde het nooit, maar rust is dus ook heel belangrijk om je hersenen alle informatie te laten verwerken en op te slaan. Daarom is goede slaap ook zo belangrijk. Tijdens je slaap verwerk je al je geleerde informatie!

    Ik plan op zondag mijn week ik met de structuurjunkieplanner. Ik heb geen samenwerkingen, dit is puur hoe ik plan en wat werkt voor mij. Op zondag ga ik zitten en kijk ik wat ik deze week moet doen. Aan het begin van het semester schrijf ik per week uit wat de voorbereiding is per vak. Zo weet je al een beetje wat er van je verwacht wordt en kan je inschatten of dat veel tijd kost of niet. Soms ben je met een taak sneller klaar en kan je alvast wat van de week erop doen, super handig!

    Op de studiedagen studeer ik van 8-17. Ik maak daar dan een gewone werkdag van. Omdat ik de avonden moeilijk tot laat kan studeren, zit ik vaak de vrijdag(mijn vrije dag) en de zaterdag van 8-15 uur. Na 15:00 uur heb ik weekend. De zondag probeer ik vrij te houden om uit te rusten, echter als het soms spaak loop omdat taken teveel tijd of energie kosten zit ik die dag ook nog een dagdeel. Met deze afspraken kan ik dus spelen. Sociale afspraken maak ik, maat altijd onder voorbehoud. Als het mij niet lukt qua energie of mijn huiswerk dan moet ik afzeggen. 

    Het sociale media account Lotte Leert heeft mij veel inzichten te geven hoe je het aan kan pakken. Lotte heeft een boek geschreven, nooit meer een onvoldoende. Als ik je een tip mag geven raad ik je haar boek aan. Ik kan hier alle tips gaan delen, maar 80% van haar boek heb ik gevolgd en het bied je daadwerkelijk overzicht, structuur en tips die voor je werken op gebied van leren.

    Leer manieren:

    De leermanieren die mij aanspraken wil ik wel met je delen. Op de basisschool leer je niet hoe je moet leren. Ik weet nog dat ik op het voortgezet onderwijs echt mijn weg even moest vinden. Hoe leer je voor toetsen? Ik had geen idee. Zo ben ik toen begonnen met samenvattingen typen. Dat was mijn leerstrategie en tot nu toe heeft het mij altijd ver gebracht. Echter leer je niet echt van getypte samenvattingen en het lezen van die samenvatting blijft ook niet echt hangen. De kunst is dat je theorieën begrijpt. Het begrijpen zorgt dat je het opslaat, dat het blijft hangen. Zo kan je tijdens het moment van de toets de antwoorden uit het kamertje halen waar het in je hersenen diep is weggestopt. Ik heb voor mijn toets de volgende manieren gebruikt:

    • Flashcards: deze optie heb ik hierboven al uitgelegd;
    • Braindump: ik heb een tekenblok gehaald en schreef in het midden het onderwerp bijv: lever. Om het woord lever heen schrijf je alles wat je kan bedenken, van ligging, tot medicatie, tot ziektebeelden en symptomen. Je zet een timer van 5 min bijvoorbeeld en na die tijd controleer je en kijk je wat je nog mist.
    • Ik volg een medische studie, maar kan voor elke studie gebruikt worden. Ik maak een tabel waarin ik per ziektebeeld zet: wat het ziektebeeld is, welke klachten je ziet, welke symptomen je ziet, wat je merkt bij lichamelijk onderzoek, wat voor medicatie je geeft. Zo heb je beknopt alles bij elkaar wat je kunt leren en doornemen. 
    • Cornell Notes: de beknopte samenvatting van de les die je kan doornemen.

    Mijn tips 

    • Je moet ergens beginnen. Ook ik dacht:’’ Hoe ga ik dit ooit’’
    • Maak een goede planning;
    • Plan ruim in en niet te strak tel per taak er 1,5 uur bij op in het begin;
    • Maak na elke les direct je flashcards. Als je dat na alle lessen moet doen, kost dat heel veel tijd. Na elke les zit de informatie nog vers;
    • Leer van je fouten, mocht je wel een onvoldoende halen, zie de toets in en zie wat je fout hebt gedaan;
    • Maak je studeerkamer rustig en gezellig. Ik heb een prikbord met affirmaties erop. Ik kan dit, ik ga dit behalen. Zo wordt je herinnert aan wat je wilt en geeft het je kracht.
    • Voor elke toets mediteer ik weken met een zelfvertrouwen meditatie van meditationmoments om mij kracht en doorzettingsvermogen te geven.
    • Geef elke les een kleur en combineer dat met de kleur flashcard en kleur tabblad, kleur marker;
    • Geef niet op! Als ik het kan!

    Blog geschreven door Ashley | @eenmeidmeteenmissie

    Ga naar de inhoud