Alles over MS diëten

Je hoort en leest het steeds vaker: voeding kan een hoop doen bij MS. Er zijn diverse diëten te vinden die claimen de ziekte in te kunnen dammen, dan wel te genezen. Nu is er op dit moment geen enkele vorm van genezing mogelijk voor MS, deze titel vinden wij dan ook misleidend. Wel is het zo door een juiste balans in voeding te vinden je een stuk energieker kunt voelen. Omdat wij merkten dat er veel vraag was naar wat de zogenoemde diëten precies inhouden hebben wij ze voor je samengevat.

Let op: dit is geen advies. Wil je iets aan je voeding veranderen maar weet je niet hoe? Dan raden we je aan om je persoonlijke situatie samen met een diëtist te bespreken. Hij/zij heeft ervaring en expertise op gebied van voeding, zo weet je zeker dat je alle benodigde voedingstoffen binnen krijgt op een verantwoorde manier. 

Anders eten bij MS.

Dit iniatief is ontstaan bij MS anders. Samen met diëtisten hebben zij een programma ontwikkelt waar inmiddels al meer dan honderden mensen aan mee doen. Het programma Anders Eten bij MS is gebaseerd op voeding dat zo min mogelijk fabrieksmatig is geproduceerd, geraffineerd of voorbewerkt. Je skipt hiermee geen enkele voedingsgroep maar varieert zoveel mogelijk. Zo staat vlees wel op het menu maar wordt dit afgewisseld met vis, gevogelte en vegetarische gerechten. Daarnaast wordt er er gegeten tijdens drie momenten per dag. Ook wordt er gelet op diverse vitamines en mineralen als selenium, mangaan, zink, magnesium, foliumzuur en vitamine B12. Onderzoeken wijzen uit dat sommige mensen met MS hiervan minder in in hun bloed hebben, en/of minder hiervan binnenkrijgen dan mensen zonder MS. Daarnaast wordt er gelet op inname van langzaam opneembare koolhydraten. Dit zijn de koolhydraten in o.a. volkorenbrood, zilvervliesrijst, volkoren pasta, groenten en peulvruchten. Ze worden langzamer omgezet in glucose en opgenomen door je lichaam en dat is beter voor je bloedsuikerspiegel.

Jelinek – Overcoming MS

Dit dieet is gebaseerd op het boek van dr. George Jelinek. Het is een manier van leven, en omvat naast een bepaald voedingspatroon ook andere belangrijke leefstijl factoren zoals bewegen en ontspannen. Medicatie neem je indien noodzakelijk, in overleg met je arts, en na zorgvuldig afwegen van voors en tegens. Op gebied van voeding heb je een plantaardig ‘wholefood’ eetpatroon mét vis, en zoveel mogelijk zonder verzadigde vetten. Dit vul je aan met eventueel vitamine b12 supplementen en omega 3-vetzuren in de vorm van lijnzaad- of visolie. Daarnaast is het belangrijk om een hoge vitamine D-waarde te creëren, tussen 150 en 225 nmol/l. Dit probeer je in de zomer grotendeels uit zon en voeding te halen, en in de winter aan te vullen met minimaal 5.000 IU per dag. Op gebied van beweging en mind wordt er aangeraden om 30 minuten per dag te mediteren. Qua beweging wordt er aangeraden om zo’n vijf keer per week bewegen, 20-30 minuten, afgestemd op je mogelijkheden

Het Evers dieet.

Het Evers Dieet (of Eversdieet) werd bedacht door de Duitse medische specialist dokter Joseph Evers. Hij bedacht het dieet voor MS (Multiple Sclerose) patiënten. Het dieet zou echter ook werkzaam zijn bij overige zenuwaandoeningen, evenals bij reuma, hart- en vaatziekten en allerhande spijsverteringsstoornissen. Gedurende het Evers Dieet dienen alle gewassen (fruit, groenten en granen) en melkproducten (kaas, melk, yoghurt e.a.) rauw te worden gegeten of gedronken. Omdat eten niet mag worden bereid, worden biologisch geteelde en gewonnen producten (zonder pesticiden) aangeraden.

Vetten zijn zeer belangrijk tijdens het Eversdieet, omdat ze de aanmaak van enzymen en hormonen bevorderen. Met name enkelvoudig onverzadigde en meervoudig onverzadigde vetzuren dienen voldoende te worden genuttigd. Koudgeperste (extra vierge) zonnebloemolie, olijfolie en saffloerolie genieten als vetleverancier de voorkeur. Naast een natuurlijk dieet, is ook een positieve levenshouding een absolute vereiste tijdens het Evers Dieet. “Alleen als lichaam en geest in harmonie zijn, kan men van gezondheid spreken”.

Het Paleo dieet

Het Paleodieet wordt ook wel het oerdieet genoemd. Het is geen afvaldieet maar een manier van eten. Het is gebaseerd op de overtuiging dat onze voorouders vlees, vis, groente, fruit en noten aten. Aanbevolen voedingsmiddelen zijn vooral vlees, vis, groente, fruit en noten. Zout, suiker, melk, peulvruchten, granen en groenten die tot de nachtschadefamilie behoren (aardappelen, tomaat, paprika) moeten worden gemeden.